Zie jij de toekomst ook weer zonnig tegemoet?

Geplaatst op door in de categorie Blog


Dat stond 9 juni 2020 in de nieuwsbrief van RetailNews. Volgens de cijfers van het CBS is Retail de branche waar het vertrouwen het sterkst is toegenomen in mei. Geldt dat ook voor jou?

Ik hoop uiteraard dat alles goed met jou en je naasten gaat. En dat hoop ik dus ook voor jouw business. Ik merk zelf dat het in de winkelstraten en in de winkels weer drukker is dan de afgelopen maanden. Ik hoop dat dat voor jou ook positieve resultaten geeft in de omzet. 

Het CBS vermeldt verder dat veel ondernemers zelf maatregelen hebben genomen om de effecten van de economische neergang door de coronacrisis te beperken. Ze noemden vooral het instellen op de anderhalvemetereconomie en kostenreductie.  

En over kostenreductie gesproken… In deze blog wil ik je graag attenderen op het individueel ontwikkelbudget (IOB) wat onderdeel is van het cao akkoord voor Retail non-food. Ben je daarmee bekend? 

Het zou je namelijk wat meer ademruimte kunnen geven om toch jezelf en/of je team te blijven ontwikkelen zonder dat je daar direct veel van merkt in de portemonnee.


IOB, wat is het? 

– Een arbeidsvoorwaarde ter modernisering van de arbeidsvoorwaarden en onderdeel cao-akkoord voor Retail non-food.

– Budget dat medewerker regie biedt over leren en ontwikkelen en regie over positie op arbeidsmarkt.

– Voor vakbonden belangrijke cao afspraak, passend in Leven Lang Leren beleid van het kabinet. 

– € 150 per medewerker per jaar. 

– Voor: medewerker op 31-12-19 minimaal 1 jaar in dienst + minstens 16 uur werk per week (op contract). 

– Het is bedoeld voor het volgen van opleidingen voor de ontwikkeling en loopbaan van de medewerker. 

– Medewerker bepaalt de besteding (binnen catalogus aanbod) en uitsluitend aan leren en moet bijdragen aan de positie op de arbeidsmarkt.

Aanmelden gaat online via De Leerrekening en dat heb je misschien al gedaan. Via de catalogus van de Leerrekening kan er gekozen worden uit tal van trainingen.

Sinds vorige week is mijn training “Van Conversatie Naar Conversie – in 5 stappen naar meer klanten en meer omzet” ook onderdeel van de catalogus.

In deze training leer je op welke KPI’s (Kritieke Prestatie Indicators) je nu het beste kunt focussen. En is je team daar goed op voorbereid? Het verkopen eist een andere aanpak dan voor de uitbraak van corona. Het coronavirus heeft ons koopgedrag veranderd en dat verandert nog steeds. Doordat consumenten contact vermeden hebben zijn ze vaker uitgeweken naar het internet. Voor een deel van de consumenten zal de stap naar de online winkel zijn uitgelopen op een positieve ervaring. Dat deel zal vaker online gaan winkelen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je NU dat deel consumenten en nieuwe consumenten naar je stenen winkel trekt en behoudt? 

Jij en je medewerkers kunnen het verschil maken. Hoe dan? Je kunt het verschil maken door te blijven investeren in groei. Groei van jezelf en je personeel. Want investeren in groei van je personeel leidt tot groei in omzet.

Ik heb deze training ontwikkeld om je te helpen na te denken over welke KPI’s belangrijk zijn voor je winkel en hoe je die kunt beïnvloeden zodat je als retailer echt het verschil kunt maken en je omzet naar een hoger plan kunt tillen of in ieder geval weer uitkomt op het niveau van voor de crisis. Het is een online training met 13 video’s en een werkboek waarin een stappenplan gemaakt wordt en je gaat werken naar een nieuwe manier van klantbenadering en klantbeleving.

Wat de training je gaat opleveren is o.a. gemotiveerde en betrokken medewerkers alsook een beter inzicht in welke KPI’s nu belangrijk zijn, hoe je die kunt beïnvloeden en hoe je een maximale omzet in deze tijd kunt behalen. 

Door mijn 34 jaar ervaring in retail sta ik bekend als expert in het verhogen van de omzet door een andere aanpak richting consument waarbij de consument altijd centraal staat. In deze online training heb ik al mijn waardevolle trainingen en  ervaringen verwerkt.

Ik gun jou als retailer, manager en/of verkoopmedewerker een maximale stijging in conversie en omzet. Want als je elke dag je omzet doelstelling behaalt, is je team ook gemotiveerd. En een gemotiveerd team werkt aanstekelijk op consumenten die binnen komen. Via deze link lees je meer over de training en wie de training al gevolgd hebben.

En via deze link van INRETAIL lees je veelgestelde vragen over het IOB.

Terug naar het overzicht