Klanten komen alleen in de winkel om te kijken

Geplaatst op door in de categorie Blog

“Klanten komen alleen in de winkel om te kijken”. Dit hoorde ik een verkoopmedewerker 15 jaar geleden al zeggen en laatst hoorde ik dat weer. Als dat zo is kun je er net zo goed een museum van maken en entree vragen. Op die manier komt er in ieder geval nog wat geld binnen. En deze consumenten in de rij voor de Louis Vuitton flagshipstore komen echt niet allemaal alleen maar kijken.

Ja, consumenten komen ook binnen om rond te kijken. Sommige consumenten hebben nu eenmaal meer tijd nodig om een beslissing te nemen. Wellicht hebben ze op het internet iets gezien wat ze graag in het echt willen zien. Of, ze willen gewoon graag geld uitgeven maar ze weten nog niet waar aan. Het is belangrijk om naar de lichaamstaal van de consument te kijken en daarop te anticiperen.

Zorg ervoor dat consumenten hun tijd willen investeren in jou. Hoe langer een consument in je winkel verblijft des te meer ze gaan spenderen. Uit onderzoek van the Wall Street Journal blijkt dat ze dan zelfs 20 tot 40% meer uitgeven. Gebruik je invloed om de consument te laten zien wat ze nodig hebben.

Meer hierover kun je lezen in mijn whitepaper “Waarom je consumenten de winkel verlaten zonder aankoop – 10 gemiste kansen”

Terug naar het overzicht