Hoe verhoog ik de conversie in mijn winkel en wat moet ik daar voor doen? 5 tips

Geplaatst op door in de categorie Blog

5 cruciale tips die de conversie verhogen

1. Heet klanten welkom in de winkel

Klinkt logisch he? Maar het gebeurt nog veel te vaak niet. Zeg niet alleen welkom, maar geef ze ook het gevoel dat ze echt welkom zijn en dat je blij bent dat ze naar je winkel zijn gekomen. En je bent er toch, dus waarom zou je er niet gewoon een leuke werkdag van maken?

2. Maak een gezellig praatje

Bijvoorbeeld over het weer, geef een compliment over wat ze aan hebben, spreek hun kinderen aan als die er bij zijn, vraag aan toeristen waar ze vandaan komen, etc. Alles met oprechte interesse. Je kunt over van alles praten, behalve over de winkel of de producten, dat komt later. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen en te laten zien dat je behalve verkoper ook een persoon bent. Als je dit doet, zal de consument meer vertrouwen hebben in wat je later zult adviseren.

3. Vraag naar de reden waarom ze naar jouw winkel zijn gekomen

Nadat je het ijs hebt gebroken en een conversatie bent gestart is het veel gemakkelijker om naar het waarom te vragen, i.p.v. direct bij binnenkomst te vragen “kan ik u helpen?”. De consument antwoordt toch met nee en het is lastig om daarna een tweede toenadering te zoeken. Als je weet waarom de consument naar de winkel is gekomen kun je dat later gebruiken in je advies. Sommige consumenten lopen zo maar een winkel binnen zonder te weten welke winkel het is. Deze consument kun je via stap 4 inspireren.

4. Vraag of ze de winkel en de producten al kennen

Dit is de perfecte gelegenheid om onbekende consumenten een introductie te geven over wat jouw winkel en de producten bijzonder maakt. Storytelling dus. Want “facts tell, stories sell”. Als het een terugkerende klant is, kun je bijvoorbeeld vragen naar hun favoriete product of hun laatste aankoop. Consumenten praten graag en houden van een verkoper die luistert. Alle informatie die je krijgt, sla je op en kun je later gebruiken in je advies.

5. Wees een ambassadeur van de winkel waar je werkt

Door je als een ambassadeur te gedragen en trots te zijn op het bedrijf waar je voor werkt kun je consumenten inspireren en beïnvloeden. De beroemde uitspraak van Steve Jobs “mensen weten niet wat ze willen totdat je het hen laat zien” is helemaal waar. Veel consumenten komen in een winkel zonder intentie iets te kopen. Door de hartelijke ontvangst, het gevoel te hebben dat er geluisterd wordt en ze serieus worden genomen zijn deze consumenten sneller geneigd bij jou te kopen.

Conversie, het begint met de conversatie

Bent u benieuwd geworden hoe dat er in een trainingsvorm uit zou zien? Ik maak graag een op maat gemaakte training voor uw organisatie. U kunt mij bellen of mailen voor een afspraak.

Terug naar het overzicht